You Snooze, You Lose: cum asigurarile cresc aiurea costul aparatelor CPAP

Stim de ani buni ca asiguratorii sunt magari, asta e, nu putem fara ei, si n-avem decat sa citim, sa ne interesam si sa cooperam intre noi ca sa o scoatem la capat mai bine cu costurile. Dealtfel in Romanica ne-am obisnuit cu "relatiile" inca din Epoca de aur. Acum colaborarea se face mult mai usor pe internet prin forumuri unde pacientii pot cere si impartasi informatii. Chiar deunazi am cautat un software pentru un CPAP Respironics si am aflat ca utilizatorii au facut un soft OPEN SOURCE care se numea initial SleepyHead si care acum a evoluat sub numele de OSCAR (Open Source Cpap Analysis Reporter) care functioneaza exact ca site-urile de monitorizare oferite de Respironics si alte firme producatare de CPAP-uri, cu precizarea ca datele tale nu mai ajung online cine stie pe unde, iar asiguratorii nu mai au acces la ele cum vor ei ca sa-si faca de cap cum fac cu toti cei carora le platesc aparatele CPAP/BiPAP/APAP.



Tony Schmidt din Carrolton, Texas, a fost diagnosticat cu apnee în somn obstructivă în 2006. El trebuie să folosească mașina pentru a obține somn de sunet. El a fost șocat să afle că societatea sa de asigurări colectase online fara aprobarea sa date de la mașină despre tipicul lui de somn.


În martie anul trecut, Tony Schmidt a descoperit ceva tulburător cu privire la mașina care îl ajută să respire noaptea. Fără știința lui, il spiona pe el si somnul lui.

De la patul lui, dispozitivul urmărea când îl folosea și trimitea informațiile nu doar medicului său, ci și producătorului mașinii, companiei medicale care o furnizase și asigurătorului său de sănătate.

Schmidt, specialist în tehnologia informației din Carrollton, Texas, a fost șocat. "N-am avut nicio idee că mi-au trimis informațiile prin internet."

Schmidt, în vârstă de 59 de ani, are apnee în som, o tulburare care provoacă pauze îngrijorătoare în respirația lui pe timp de noapte. La fel ca milioane de oameni, el se bazează pe o presiune continuă pozitivă a căilor aeriene, sau o mașină care creează aer cald în nas în timp ce doarme, păstrând căile respiratorii deschise. Fără ea, Schmidt se trezea de sute de ori pe noapte; apoi, în timpul zilei, el ar fi îndemnat la serviciu, uneori în timp ce conducea și chiar când ședea pe toaletă.

"Nu am putut să-mi țin un loc de muncă", își amintește el. "Nu puteam să rămân treaz". CPAP, spune el, și-a salvat cariera, poate și viața.


Colectarea datelor este utila si necesara, dar protejarea intimitatii lor este nu numai o chestiune de principiu ci si economica. Asigurarile oricum se eschiveaza de la plata oridecateori pot.


Pe măsură ce mulți utilizatori CPAP descoperă, dispozitivul care modifică viața vine cu avertismente: companiile de asigurări de sănătate urmăresc de multe ori dacă pacienții le folosesc. În caz contrar, asigurătorii ar putea să nu acopere mașinile sau consumabilele care merg cu ele. Și, confruntându-se cu popularitatea CPAP - care poate costa între 400 și 800 de dolari - și nevoia lor de filtre de înlocuire, măști de față și furtunuri, asigurătorii de sănătate au desfășurat o serie de tactici care pot face terapia mai scumpă sau chiar să o prețuiască .

Pacienții au fost obligați să închirieze CPAP-uri la rate care depășesc cu mult prețul de vânzare cu amănuntul al dispozitivelor sau au descoperit că livrările ar fi substanțial mai ieftine dacă nu ar avea asigurare.

Experții care studiază costurile de îngrijire a sănătății spun că strategiile CPAP ale asigurătorilor fac parte din manualele industriei de a transfera costurile terapiilor, dispozitivelor și testelor utilizate pe scară largă la pacienții care nu se întreabă.

"Medicii și furnizorii nu mai au controlul asupra medicamentelor", spune Harry Lawrence, proprietar al Advanced Oxy-Med Services, o companie din New York care furnizează consumabile CPAP. - Sunt strict companiile de asigurări. Ei numesc fotografiile.

Asiguratorii spun ca preocuparile lor sunt legitime. Măștile și furtunurile pot fi greoaie și zgomotoase, iar studiile arată că aproximativ o treime dintre pacienți nu utilizează CPAP-urile conform instrucțiunilor.

Dar practicile companiilor au dat naștere unor procese și preocupări ale unor medici care spun că politicile care limitează accesul la aparate ar putea avea consecințe grave sau chiar mortale pentru pacienții cu afecțiuni severe. Și experții în materie de confidențialitate se tem că datele colectate de asigurători ar putea fi folosite pentru a discrimina pacienții sau pentru a-și mări costurile.




Preocupările privitoare la confidențialitatea lui N. Schmidt au început în ziua după ce și-a înregistrat noua unitate CPAP cu producătorul său ResMed. El a optat atunci online să primească informații suplimentare. Dar în dimineața următoare abia și-a șters somnul din ochi, când a venit un e-mail plin de zel de la ResMed, lăudându-l pentru terminarea primei sale nopți de tratament. "Felicitări! Ți-ai câștigat o insignă!" spuneau in e-mail.

Apoi a urmat acest schimb de mesaje cu compania sa furnizoare Medigy: Schmidt a trimis un e-mail companiei să-l laude pe tehnicianul "profesionist, bun, eficient și competent" care i-a instalat dispozitivul. Un reprezentant al Medigy a scris apoi înapoi, mulțumindu-i, si adăugând apoi că mașina lui Schmidt "face o treabă bună menținând căile aeriene deschise". Un raport care detaliaza utilizarea lui Schmidt a fost atasat.

Alarmat, Schmidt sa plâns la Medigy și a aflat că datele sale erau de asemenea împărtășite cu asigurătorul său, Blue Cross Blue Shield. El știa că vechea mașină inregistreaza respiratiile
și și-a urmărit somnul pentru că i-a dat adesea cardul de date detașabil medicului său. Dar această nouă invazie a confidențialității a fost diferită  și nedorită. 
Oare datele au fost criptate cand au fost trimise pentru a-i proteja intimitatea așa cum cere legea? Ce altceva făceau respectivii cu informațiile lui medicale?

El a depus plângeri la Biroul pentru Afaceri și guvernul federal fără nici un rezultat. "Doar medicul meu este cel care are permisiunea legala de a avea datele mele", a scris el într-o plângere.

Într-un e-mail, un purtător de cuvânt Blue Cross Blue Shield a spus că este o practică standard pentru asigurători de a monitoriza pacienții cu apnee în somn și de a refuza plata dacă acestia nu utilizează aparatul corespunzator. Și experții în domeniul confidențialității spun că împărtășirea datelor cu companiile de asigurări este permisă în conformitate cu legile federale privind confidențialitatea. Un reprezentant ResMed spune că odată ce pacienții si-au dat consimțământul, ei pot împărți datele pe care le colectează, care sunt criptate, cu cine vor, cu medicii, asiguratorii și companiile de furnizori.

Schmidt a returnat noul aparat CPAP care il spiona și s-a întors la un model mai vechi care i-a permis să utilizeze o cartelă de memorie detașabilă (SDcard obisnuit). Medicul său îi poate deci verifica complianta in continuare, fara ca datele lui sa mai ajunga ilicit la furnizorul aparatului sau la asigurator.

Luke Petty, managerul de operațiuni pentru Medigy, declară că o mulțime de utilizatori CPAP își îndreaptă furia spre companiile furnizoare, numărul plângerilor online ajungand la cateva mii. Dar companiile de asigurări stabilesc prețurile și fac regulile, spune el, asa ca furnizorii le urmeaza astfel încât să poată fi plătiți.

"În fiecare an este un nou obstacol, un nou truc, un joc nou pentru pacienți", spune managerul Petty.



Vezi alte cazuri de incalcare a confidentialitatii informatiilor medicale din CPAP care se rasfrang asupra unor oameni nevinovati. 

Comentarii